3. 3. byl den, kdy jsme mohli ještě spatřit konjunkci Venuše a Jupitera. Na modelu sluneční soustavy jsme společně přišli na to, jak k takové konjunkci planet může dojít. Přidali jsme některé zatím ověřené informace o Venuši a Jupiteru. Když jsme vyvodili, co vlastně slovo konjunkce znamená, nebylo těžké odhalit, že může existovat i konjunkce např. v matematice nebo češtině 🙂
A z vesmíru jsme se vrátili pomocí indicií a slovní hádanky na Zem k odhadům o pardálu obláčkovém. Podle obrázku jsme si povídali o tom, co o něm víme, co bychom chtěli vědět dalšího nebo ověřit. Odhadovali jsme, který výrok je pravdivý?
Většinu života stráví na zemi.
Na rozdíl od ostatních druhů pardálů neumějí kvůli krátkým nohám dobře šplhat.
Jejich ocas je téměř stejně dlouhý jako tělo.
Odhady jsme podložili argumenty, a k jejich ověření jsme si pustili krátké video ze života pardála. Někdo se v odhadu netrefil? To přece nevadí, ale něco nového se dozvěděl a posbíral zkušenosti 🙂
10. 3. jsme se na KlubIQu věnovali stavbě oka, jak vidíme barevně, co je slepá skvrna, jak to mají zvířata. Ukázali jsme si, jak může vidět barvoslepý člověk, jak ho to asi omezuje a v testu jsme si ověřili, že nikdo z nás touto poruchou netrpí. Co by pomohlo barvoslepím lidem? Nápadů na vynálezy jsme měli hodně a zjistili jsme, že jeden z nich už existuje a že jde o vynález omylem …
Takových vynálezů omylem v historii bylo více, a tak jsme si některé ukázali a hledali „ten omyl“ vzniku. A co takový vynálezce potřebuje, má, aby svůj vynález nepřehlédl?
17. 3. byl KlubIQ s Radkou a Kamilou a navazovali na rozvíjení komunikačních dovedností. Připojili smyslové vnímání a optické klamy a jak fungují z pohledu psychologie. Zjistili, že animace s tužkou a papírkem, kterou si vytvořili, je vlastně také optický klam. Také si vyzkoušeli, že s pomocí smyslového vnímání můžeme vědomě relaxovat.
24. 3. byla první část exkurze do HZS Česká Lípa, podrobnosti najdete v samostatném příspěvku zde.
A poslední březnový KlubIQ 31. 3. jsme začali matematickým myšlením a vyzkoušeli si ABAKU desítku, tedy ze čtyř čísel 1 – 10 sestavit pomocí matematických operací příklad s výsledkem 10. Víceciferná čísla jsou povolena. Hledali jsme, zda existuje více řešení a dařilo se nám 🙂
Pak jsme se k tématu lidí s diagnózou částečné barvosleposti a jako příklad jsme si uvedli bratra Ester Ledecké Jonáše. Jak ho barvoslepost omezuje a čím se „živí“? Odhadovali jsme z těchto možností: spisovatel, hudebník, výtvarník, snowboardista. Svoje odhady jsme podložili argumenty a ověření bylo překvapivé. Jako hudebník nás nepřekvapil, ale jako výtvarníka „barevných komiksů“ jsme ho netipovali. Co mu pomáhá, jít si i přes svoje omezení za svým snem, svým nadáním?
Navázali jsme také na „vynálezy omylem“. Co je to vlastně vynález? Nález (nápad), vytvoření něčeho nového nebo něco vylepšeného, co řeší nějaký problém. Jsou vynálezy, které zanikají a které stále lidstvo využívá nebo vylepšuje? Co bychom chtěli vyřešit my, co bychom chtěli vylepšit, vynalézt, co chybí … (mohli jsme využít Generátor vynálezů)
1. prozkoumat své nápady a vybrat k realizaci
2. vývoj – materiál, pohon, velikost, …
3. nákres